Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Tahun Empat
Bilangan Murid : 8 orang
Hari : Rabu
Masa : 8.10 – 9.10
Tema : Tatabahasa
Tajuk : Kata kerja
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama : 5.1 Aras 1 (i)
Fokus Sampingan : 1.2 Aras 1 (iii)
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat:-
1. Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi
ayat tunggl dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
2. Memberikan respons yang sesuai terhadap soalan yang
dikemukakan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah mendengar dan belajar tentang kata kerja
semasa berada di tahun tiga.
Sistem Bahasa : Tatabahasa – kata kerja
Kosa kata – menyidai, memandu, melipat, melukis, berbisik,
melipat
Pengisian
Kurikulum : Ilmu – Sains
Nilai murni : patuh
bekerjasama
berdisiplin
berani
berusaha
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kemahiran Berfikir : - Menjana idea
Kemahiran Berfikir : - Menjana idea
Kecerdasan Pelbagai:
- Interpersonal
- intrapersonal
- verbal- linguistik
Bahan Bantu Mengajar : LCD, laptop, kotak perkataan, kad perkataan, lembaran
kerja dan lembaran kerja (kerja rumah).
Langkah/ Masa | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Sumber/ Bahan | Catatan |
Set Induksi (5 minit) | 1. Guru melakonkan satu perbuatan. 2. Murid meneka perbuatan guru. 3. Guru menyebut beberapa perbuatan dan meminta murid menggayakan perbuatan tersebut. 4. Murid menyebut semula perbuatan yang guru telah lakonkan 5. Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran pada hari ini. | (Simulasi guru) | Nilai: Patuh Kemahiran Berfikir: Menjana idea Kecerdasan Pelbagai: Interpersonal Intrapersonal Verbal-linguistik |
Langkah 1 (20 minit) | 1. Guru menayangkan slaid powerpoint dan menerangkan tentang kata kerja. 2. Guru bersoaljawab dengan murid tentang kata kerja. 3. Murid menyatakan semula jenis-jenis kata kerja. | LCD Laptop Slaid Powerpoint-Kata kerja | Nilai: Berdisiplin Kemahiran Berfikir: Menjana idea Kecerdasan Pelbagai: Verbal-linguistik berdisiplin |
Langkah 2 (15 minit) | 1. Guru bersoal jawab dengan murid tentang permainan ‘Teka Gaya’. 2. Guru memberi penerangan tentang cara permainan Teka Gaya kepada murid-murid. 3. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan secara berpasangan. 4. Seorang wakil bagi setiap pasangan akan memilih tujuh kad perkataan untuk digayakan dan rakan akan cuba meneka seberapa banyak perbuatan dalam masa seminit. 5. Guru mencatat markah bagi setiap jawapan yang diperoleh oleh murid. 6. Guru memberikan hadiah bagi setiap kumpulan. | Kotak perkataan Kad-kad perkataan kata kerja – contoh: melukis, menyanyi,menari Hadiah kumpulan | Nilai: Berani Berusaha Bekerjasama Kemahiran Berfikir: Menjana idea Kecerdasan Pelbagai: Verbal-linguistik |
Langkah 3 (15 minit) | 1. Guru memberikan penerangan tentang aktiviti seterusnya. 2. Guru mengedarkan lembaran kerja. 3. Murid-murid menggaris kata kerja yang tedapat dalam setiap baris ayat. 4. Guru membimbing murid semasa aktiviti dijalankan. 5. Murid berbincang bersama guru tentang jawapan yang betul. | Lembaran kerja | Nilai: Berdisiplin Patuh Kecerdasan Pelbagai: Verbal-linguistik |
Penutup (5 minit) | 1. Murid menyatakan semula jenis-jenis kata kerja. 2. Guru menunjukcara menyanyikan lagu ‘Mari Kawan’ mengikut melodi Rajin adik rajin. 3. Murid menyanyi lagu ‘Mari Kawan’ dengan bimbingan guru. 4. Murid menyatakan jenis-jenis kata kerja yang terdapat dalam senikata lagu ‘Mari Kawan’. 5. Guru membuat rumusan nilai murni da isi pelajaran pada hari ini. 6. Guru mengedarkan lembaran kerja sebagai kerja rumah murid. | Salid Powerpoint- Senikata lagu ‘Mari Kawan’ Lembaran kerja rumah | Nilai: Berdisiplin Bekerjasama Kemahiran Berfikir: Menjana idea Kecerdasan Pelbagai: Interpersonal Intrapersonal Verbal-linguistik |